«Коньяк України» потребує підтримки

«Коньяк України» потребує підтримки

Найближчим часом на комітеті ВР розглядатиметься законопроект щодо повернення дії пільгової ставки акцизного податку для коньяків України, що містять вітчизняні спирти, та доведення норми вмісту вітчизняних спиртів до 30% ( 100 % для марочних ) у готовій продукції.
Цей законопроект вкрай важливий для долі коньячної галузі.

У Брюсселі зарубіжні експерти підкреслювали, що зберегти право найменування «коньяк України» буде просто абсурдно та неможливо, якщо ми плануємо виробляти продукцію без єдиного грама вітчизняного спирту.

На даний час на обговоренні у комітетах ВР знаходиться проект Закону України  «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зміни ставок деяких податків і зборів» № 4490 від 19.03.2014 відповідно до якого пропонується з 1 червня 2014р. збільшити ставку акцизного податку на коньяк до  61,10 грн. за 1 літр 100-відсоткового спирту.

                           I.            Щодо ставки акцизного податку

Згідно п. 4.1.ст. 4 ПКУ  податкове законодавство України ґрунтується на принципах,  серед яких в п. 4.1.9. зазначено і принцип стабільності, що полягає в тому, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. У випадку підвищення ставки акцизного податку на коньяк України, відбудеться грубе порушення норм діючого Податкового кодексу України. Тобто, прийняття законопроекту в запропонованій Міністерством фінансів України редакції входить в пряме протиріччя з наведеною вище нормою Податкового кодексу України.

Згідно чинної редакції  п.1 підрозділу 5 розділу XX  Податкового кодексу України на «коньяк України» та «Cognac» (коди згідно з УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00) з  1  січня 2014  року до 31 березня 2014 року застосовується ставка акцизного податку у розмірі 32 гривні за 1 літр 100-відсоткового  спирту. З 1 квітня 2014 року буде застосована нова ставка акцизного податку у розмірі 56,42 гривні за 1 літр 100-відсоткового спирту, оскільки 01.01.2014р. набрав чинності прийнятий без будь-якого обговорення 19.12.2013р. Верховною Радою України проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків та податкових пільг» реєстраційний № 3757 від 16.12.2013р., відповідно до якого і так щороку планово зростаюча ставка акцизного податку була достроково збільшена практично в два рази з 32 гривень до 56,42 гривні  за 1 літр 100-відсоткового спирту.

Ставка акцизного податку на «коньяк України» зазначена п.1 підрозділу 5 розділу XX  Податкового кодексу України збільшувалась з кожним роком (14 грн. - до 1 січня 2011 року; 20 грн. - з 1 січня 2011 року; 27 грн. - з 1 січня 2012 року, 29 грн. – з 1 січня 2013р.) і перейшла до положень Податкового кодексу із Закону України "Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої", який передбачав пільгову ставку акцизного податку на «коньяк України», що була спрямована на забезпечення підтримки вітчизняних виробників коньяку в період фінансової кризи.

Поступове підвищення ставки акцизного податку на коньяк давало можливість вітчизняним виробникам:

·                завчасно прогнозувати витрати та обсяги виробництва, не допускаючи його скорочення,

·                відпускну ціну, що надзвичайно важливо в умовах жорсткої конкуренції з імпортованими товарами на ринку України,

·                зберегти конкурентоспроможність українського коньяку, як на внутрішньому та і на зовнішньому ринках,

·                у поєднанні із вимогою щодо обов’язкого вмісту вітчизняних спиртів, наповнити ринок України якісним вітчизняним товаром, уникнути дешевої фальсифікованої та контрабандної низькоякісної продукції.

Підвищення ставки акцизного податку призведе до зростанні вартості кінцевого продукту. З одного боку, це призведе до зниження конкурентоспроможності вітчизняної продукції, а з іншого боку – до зменшення прибутковості та привабливості бізнесу з виробництва «коньяків України». Натомість, збереження пільгового оподаткування надасть можливість не тільки уникнути негативних соціально-економічних наслідків для цілих регіонів, але й, за умови створення відповідної законодавчої бази, може передбачати обов’язок виробників «коньяків України» направляти кошти від економії на основі пільгового оподаткування на розвиток власної матеріально-технічної та/або сировинної бази.

                         II.            Щодо вмісту вітчизняних спиртів в «коньяках України»

Згідно положень прийнятого 16.12.2013р Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків та податкових пільг» внесено зміни до ч.18. ст.18 Заключних положень Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів”,  якими скасовано обов’язкове використання при виготовлені коньяку України  вітчизняного коньячного спирту. Дане положення є абсурдним за своєю природою, оскільки дає можливість виробляти товар під назвою «коньяк України» без жодного компоненту, виробленого на території України.

Нагадуємо, що ще у грудні 2008р.  стаття 3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» доповнена наступним текстом «Ліцензії на виробництво коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією видаються лише тим суб'єктам господарювання, які мають повний технологічний цикл виробництва, включаючи викурку і витримку, а для виробництва коньяку також використовують не менше 25 відсотків спирту коньячного власного виробництва або спирту коньячного, викуреного в Україні з виноматеріалів, вироблених з вітчизняної сировини , та витриманого не менше три роки , в перерахунку на абсолютний алкоголь.».  Згідно прикінцевих положень даного закону, зазначені вимоги фактично починали діяти з 01.04.2013г .

20.11.2012г . ВР України у другому читанні прийняла законопроект № 10687 від 03.07.2012г. "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо зміни ставок деяких податків та зборів)", яким і запроваджено поступовий перехід на використання спирту коньячного.

Таким чином, всі коньячні підприємства знали ще з 2008р., що якщо вони бажають випускати «коньяк України», то повинні мати необхідний відсоток спирту коньячного власного виробництва або спирту коньячного, викуреного в Україні з виноматеріалів, вироблених з вітчизняної сировини і часу для виконання цих умов в них було достатньо.

Відмінивши вимогу щодо вмісту вітчизняних спиртів у «коньяках України», були створені умови за яких виробники продукції більш низької якості під назвою «бренді» отримали можливість продавати свій товар під назвою «коньяк України» та позиціонувати його як преміальний та якісний продукт. З-першу, це введе в оману споживача, однак зрозумівши, що такий продукт є низькоякісним, далі повністю відверне споживача від такої категорії як «коньяк України». Таким чином, лояльність вітчизняного споживача буде втрачена. Це призведе до стрімкого падіння продажів та збільшенням експансії імпортної продукції. Виробництво справжніх «коньяків України» буде економічно необґрунтованим та дискредитованим. 

                       III.            ВИСНОВОК

Розрахунки доводять, що двократне збільшення ставки акцизного податку на коньяк та відміна норми щодо вмісту вітчизняних спиртів у «коньяках України» буде мати неминучі згубні економічні наслідки для коньячної галузі України та зменшить надходження до бюджету.

В результаті настане дуже висока вірогідність загрози зникнення з ринку коньяків України. Як наслідок підприємства що виробляють «коньяк України» будуть на порозі банкрутства і будуть змушені:

·                скоротити обсяги виробництва;

·                розпродати запаси власної сировини (українських спиртів) за безцінок;

·                скоротити чисельність персоналу задіяного у виноградарстві, первинному виноробстві, перекурці та витримці коньячних спиртів. При цьому, слід пам’ятати, що благополуччя окремих регіонів, населених пунктів напряму залежить від функціонування крупних виноробних підприємств (наприклад, Одеська, Херсонська, Закарпатська області). Загальна площа виноградників коньячних виробників України, що застосовують повний цикл виробництва складає близько 5 тисяч гектар. На цій площі та в суміжному виробництві працюють більше 8 000 виноградарів.

З огляду на наведене просимо Вас приділити належну увагу гострій необхідності:

1.                  подовження дії пільгової ставки акцизного податку для коньяків України, не допустивши її значного та непосильного для галузі збільшення,

2.                  повернення норми про необхідність використання частки вітчизняного коньячного спирту при виготовлені «коньяків України»,

3.                  не запроваджувати дострокове підвищення ставки акцизного податку з 1 квітня 2014 року та 1 червня 2014р., у зв’язку з тим, що  в п.1 підрозділу 5 розділу XX Податкового кодексу України вже в кожному році закладено перегляд ставки акцизного податку на коньяк з урахуванням індексу споживчих цін навіть більшого ніж прогнозований. 

За відсутності вищезазначених дій, Україна неминуче втратить унікальний ідентичний національний продукт – «коньяк України».

 

Прес-служба корпорації «Перший Національний Виноробний Холдинг»


Вам уже исполнилось 18 лет?
Вам вже виповнилося 18 рокiв?
Are you already 18?